Film
  Lady Macbeth – Oldroyd – GB – 2016 – 89 minuten  
  Lady Macbeth compr  
12 gew dis        

Regisseur: William Oldroyd
Acteurs: Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Christopher Fairbank, Bill Fellows, Naomi Ackie

“Lady Macbeth” voelt ondanks zijn negentiende-eeuwse situering opvallend eigentijds aan. Uit de openingsscène blijkt meteen dat het huwelijk van Alexander en Katherine is gebaseerd op een liefdeloze overeenkomst. Achter de witte bruidssluier gaat Katherines hulpeloze blik schuil. “Mijn vader heeft je gekocht met een stuk land waarop nog geen koe kan grazen”, zegt Alexander later in de slaapkamer.
Kennelijk is de verstandhouding met zijn jonge vrouw zo bekoeld, dat hij zelfs in de nachtelijke uurtjes niet in staat is om met haar te vrijen. Het vrouwelijke hoofdpersonage Katherine is een weerbarstig type. Geen weerloos schaapje dat blindelings de bevelen van haar man opvolgt, eerder een vrouw die gevaarlijk dicht in de buurt van de 'femme fatale' komt.

Films die zich afspelen op het platteland in de negentiende eeuw schetsen allemaal een vergelijkbaar beeld. Vrouwen zijn achtergestelde wezens die naar hun (vaak oudere) mannen te luisteren hebben. Elke ochtend worden de vrouwen in een korset gesnoerd, moeten zij parmantig uit hun kopje thee drinken en verblijven zij de rest van de dag binnenshuis met een gebedenboek in de hand. Je hoopt voortdurend dat die sociale ongelijkheid wordt bestreden met een flinke dosis feminisme. 

Deze film is gebaseerd op de in 1865 verschenen novelle 'Lady Macbeth uit het district Mtsensk' van Nikolaj Leskov. Waar in ‘Wuthering Heights’(een drama dat qua thematiek en tijdsbeeld verwantschap vertoont) de grenzen van vrouwenemancipatie op subtiele wijze worden verkend, daar gaan in ‘Lady Macbeth’ al vroegtijdig alle remmen los.

Debuterend speelfilmregisseur William Oldroyd doet op zijn beurt iets wat niet veel nieuwkomers aandurven: de film op zo veel mogelijk punten strippen tot de ware essentie overblijft. Hij maakt nauwelijks gebruik van muzikale ondersteuning, verstrekt geen nutteloze achtergrondinformatie, maar durft gewoon de beelden voor zich te laten spreken. Zelfs op de momenten dat er helemaal niets gebeurt, maakt hij geen gebruik van foefjes of kunstgrepen. Zo is de dodelijke verveling waarmee Katherine dagelijks kampt, gevangen in prachtige beeldcomposities, die stuk voor stuk een gouden omlijsting verdienen.
De acteerprestaties in deze dramathriller zijn zonder uitzondering van een hoog niveau. Vooral actrice Florence Pugh bewijst met haar meedogenloze invulling van de rol van Katherine dat zij de reeds uit het buitenland toegezwaaide lof meer dan eens verdient. Knap is vooral hoe zij het publiek weet mee te nemen in haar transitie van onschuldig slachtoffer naar gewetenloze dader, waarbij de sympathie voor haar personage gelukkig niet verloren gaat. Bovendien hoeven haar gedachtes niet constant te worden uitgesproken, ze zijn gewoon van haar gezicht af te lezen. En dat is toch in essentie waar acteren om zou moeten gaan.

Woensdag 27 december, 20.15 uur.


Reserveren is alleen mogelijk na (eenmalig gratis) registreren op deze website!

Als je vroegtijdig op de hoogte wil zijn van onze programmering,
om bijvoorbeeld als eerste te kunnen reserveren,
abonneer je dan gratis op onze maandelijkse Filmhuis Nieuwsbrief.

logo filmhuis liggend