Jazz

Zaterdag 21 mei: jazzconcert Young VIPs, aanvang 21.00 uur, entree € 12,- / 9,-.

1605YoungVIPRogierTeldermanTrio1605YoungVIPVinnieVibes

Recensie:

Young VIPs toont aanwinsten
Rogier Telderman Trio en VinnieVibes hebben de toekomst

In het kader van de Young VIPs Tour betrad op zaterdag 21 mei in Artishock de nieuwe generatie van de jazz vol bravoure het podium. Twee fantastische bands op één avond: het kon niet feestelijker! Voor de pauze trok het Rogier Telderman Trio de aandacht. Eigenlijk was dit concert de presentatie van hun cd “Contours”. Je verwacht een klassiek jazztrio, maar je krijgt een trio dat regelmatig leentjebuur speelt bij de popmuziek. Een trio ook nog eens waarvan de bassist en de drummer zich weigerden te schikken in hun klassieke begeleiderrol en dat werkte goed, zo’n band met drie dominante virtuoze muzikanten. De muziek was tegelijkertijd krachtig, gedreven en energiek én subtiel, lyrisch en sfeervol. De band kan ingetogen klinken, maar het grote gebaar wordt zeker niet geschuwd. Het derde stuk, “Strange Place”, was prachtig maar eigenlijk was de hele set van de Teldermannen spannend. Nergens verslapt de aandacht van de luisteraar. De band bleef het hele concert door onbedaarlijk goed swingen. Het Esbjorn Svensson Trio is vast een inspiratiebron geweest. Het publiek wilde meer, maar er stond een changement de decor gepland om VinnieVibes met zijn vibrafoons op het podium te instaleren. Deze vijfmansband met Floris van der Vlugt (al eerder Young VIP) op alt- en sopraansax en de geweldige Aron Raams op gitaar bleek evenzeer bezig met een amalgaam van jazz en pop. Soft Machine, zei iemand uit het publiek. De band van de zeer talentvolle vibrafonist Vincent Houdijk presenteerde de cd “Vortex”, wat draaikolk betekent en de muziek bleek een draaikolk van stijlen en temperamenten, lichtvoetig en warmbloedig, te zijn. Het geluid van de vibrafoon en de elektrische gitaar leek een magistraal muzikaal huwelijk gesloten te hebben. En wat was Vincent Houdijk in vorm! Good vibrations op de vibrafoon! Hypnotiserende muziek die in de buurt kwam van artrock. De band lijkt in een “traditie” van Amerikaanse bands als The Bad Plus en Snarky Puppy te passen. De jazzpolitie zal vast wel weer bakkeleien over de vraag of hier sprake was van “echte” jazz. Een eindeloos debat tussen de rekkelijken en preciezen. Zonneklaar duidelijk was in ieder geval dat deze twee bands geïnspireerd zijn door de jazz en dat ze zich met verve in de kijker speelden. Beide bands lijken geslaagd voor het landelijk examen veelbelovende band. Dit smaakt naar meer, meer, meer!!!
Michiel van Ree.

--------------------------------------

Pianist Rogier Telderman en vibrafonist Vincent Houdijk zijn verkozen tot de Young VIPs van 2016.
1605YoungVIPVincentHoudijk1605YoungVIPRogier Telderman
Vanaf april 2016 touren zij langs jazzclubs door het hele land.

Young VIPs: Rogier Telderman en VinnieVibes
1605Young VIPs

The Young VIPs? Een soort Olympus voor de aankomende giganten van de Nederlandse jazz. In zo’n kweekvijver is het vrolijk vissen! Niks geen ondermaatse vis, spierinkjes en aaltjes. Denk maar eens aan vorige versies van de Young VIPs die inmiddels grote muzikanten als Morris Kliphuis (hoornist bij Kapok en Kyteman), gitarist Reinier Baas en altsaxofonist Joris Posthumus hebben opgeleverd. Muzikanten die toen al zowel groen als rijp bleken te zijn. En nu is er opnieuw sprake van een wonderbaarlijke visvangst.
Het trio van pianist Rogier Telderman was net als het quintet VinnieVibes van vibrafonist Vincent Houdijk eind maart te horen bij Vrije Geluiden van de VPRO. Beide bands zijn bij Artishock te bewonderen. Rogier Telderman is een lyrisch pianist met een melodieuze en meditatieve aanpak. Aanvankelijk was hij student bedrijfskunde, maar in de muziek zal zijn rendement wellicht groter zijn. Het debuutalbum van dit klassieke pianotrio, “Contours”, is nog maar net uit, dus kan dit concert worden opgevat als een cd-presentatie. Het trio brengt zachtmoedige, betoverende muziek. De man op de contrabas, Guus Bakker, speelt geregeld de melodielijn mee waardoor de muziek zangerig en helder klinkt. Zou Bill Evans een inspiratiebron van Rogier Telderman kunnen zijn? De pianist lijkt een mengvorm van jazz, pop en klassiek na te streven en zijn trio staat aan de vooravond van de internationale doorbraak met een live-DVD- registratie van een concert in Londen en een tiendaagse tournee door Polen.
Bezetting Rogier Telderman Trio: Rogier Telderman – piano, composities; Guus Bakker – bas; Tuur Moens – drums.

Vincent Houdijk is begonnen als klassiek percussionist, maar staat inmiddels te boek als een veelbelovend bespeler van de vibrafoon en de marimba. Houdijk heeft les gehad van grootheid Mike Manieri van het bewierookte Steps Ahead en dus is het niet zo verwonderlijk dat in zijn muziek jazz en rock hand in hand gaan. Met name het geluid van de vibrafoon van Vincent Houdijk en het geluid van de elektrische gitaar van Aron Raams levert een meeslepende muzikale draaikolk op die velen als een geestverruimend middel zullen ervaren. Houdijk werkte samen met zanger Wouter Hamel, met Kyteman en met de lyrische trompettist Eric Vloeimans. In de band van Houdijk treffen we ook saxofonist (alt en sopraan) Floris van der Vlugt aan die in 2014 met zijn band Windkracht 7 in de tournee van de Young VIPs zat. Het concert van VinnieVibes moet gezien worden als de cd-presentatie van het album “Vortex”. Ongetwijfeld spreekt deze muziek een jong publiek aan. Vers bloed doet het goed! Telderman en Houdijk doen er goed aan om een flinke hutkoffer met cd’s mee te nemen, want de kans is erg groot dat hun muziek in goede aarde valt. In Artishock valt hun vast een vipbehandeling ten deel.
Bezetting VinnieVibes: Vincent Houdijk – vibrafoon; Floris van der Vlugt – alt- en sopraansax; Aron Raams – gitaar; Sven Happel – bas; Haye Jellema – drums.

FPK LOGO ZWART XS