"Meant For You"

Zaterdag 18 november, aanvang 20.30 uur, entree € 15- / 10,-.

2311GerloHesselinkBandGerlo1

Foto's: Ron van Ewijk

Recensie Gerlo Hesselink, 18 nov. '23

Florieke de Geus maakt indruk bij concert Gerlo Hesselink, Muziek en muziektherapie

Het uitbrengen van de cd ‘Meant for You’ van saxofonist Gerlo Hesselink was ongetwijfeld een vorm van muziektherapie voor Hesselink. Het concert van de band van Gerlo Hesselink bij Artishock op 18 november had ook trekken van muziektherapie hoewel Hesselink bepaald geen talent voor sentiment lijkt te hebben. Van effectbejag moet hij niets hebben. De cd is een eerbetoon aan zijn zes jaar geleden overleden zoon. Hesselink maakt daar nauwelijks woorden aan vuil. Hij meldt wel dat gespeelde composities op de begrafenis te horen waren maar er blijft toch ook veel onvermeld.
Het concert is een mengsel van eigen composities van Hesselink (zoals het openingsnummer ‘Valentine Samba’ en ‘Rememberings’) en stukken van anderen. Het fraaie ‘New Year’ van gitarist Pat Metheny werd op de begrafenis afgespeeld. Ook ‘The Return’ van Branford Marsalis’ pianist Joey Calderazzo zou op de begrafenis gespeeld zijn. De tekst is van Kurt Elling die het stuk ook zingt. Het stuk wordt bij Artishock prachtig gezongen door zangeres Florieke de Geus die slechts vijf stukken zingt maar daarmee wel indruk maakt. Dat Florieke de Geus in een big band zat met de zoon van Hesselink wordt niet benoemd. Het titelstuk van de cd ‘Meant for You’ van Dick Oatts is niet voor Hesselink geschreven maar past prima in het eerbetoon aan de zoon. Ook de compositie ‘For Jan’ van Kenny Wheeler, prachtig uitgevoerd bij Artishock, gaat associatief deel uitmaken van Hesselinks muziektherapie.
Bassist en invaller Rico de Jeer, die we kennen van de jazzclubavonden, liet zich niet onbetuigd en was af en toe zelfs prominent aanwezig. Knap toch! Hesselink blies op de sopraan- en altsaxofoon mooie soms virtuoze lijnen. Drummer Joost Kesselaar en pianist Dirk Balthaus voldeden prima maar zangeres Florieke de Geus, de jongeling, was een openbaring. Ze zingt als een sirene (halfgodin Griekse mythologie), lijkt in niets op een jazzdiva maar zingt wel met lef en overtuigingskracht. De toegift was de compositie ‘Song for Jan’ van pianist Chris Muller. Florieke schreef de tekst. Het was een passend, indrukwekkend en tegelijk waardig slotakkoord.

=====================================

Gerlon HesselinkDe nieuwe cd "Meant for You" van het kwartet is een tribute voor de zes jaar geleden overleden zoon Jan.

Bij het noemen van de naam van saxofonist Gerlo Hesselink zullen de meesten niet weten om wie het gaat. Niet zo gek eigenlijk. De nuchtere Tukker heeft een enorme bigbandervaring en in die big bands ben je eerder anoniem. Toch heeft hij al twee cd’s op zijn naam staan.

In 2013 kwam zijn eersteling ‘Garden of stones’ uit. Daar staan vijf stukken van de hand van Hesselink op maar ook stukken van Keith Jarrett en Astor Piazolla. In 2022 kwam ‘Meant for You’ uit, een cd die een eerbetoon is aan zijn in 2017 overleden zoon die toen nog maar 19 jaar oud was. Deze cd zou helemaal geen sombere plaat zijn.  Het titelstuk ‘Meant for You’ is een compositie van de Amerikaanse multi-instrumentalist, componist en ‘jazzpedagoog’ Dick Oatts. Dat ronduit prachtige stuk is op youtube te beluisteren. Je hoort dan het ingetogen lyrische geluid van Hesselink op de tenorsaxofoon. Stemmingskunst! Luistergenot! Prachtig pianospel van Dirk Balthaus! Ook de compositie ‘For Jan’ is een prachtig meditatief maar toch luchtig stuk. Melodieuze jazzmuziek met een saxofonist die mooi zou kunnen ‘zingen’ op zijn instrument. Hesselink, zo lezen we, kenmerkt zich door lyrisch spel dat nooit uitbundig wordt. De saxofonist moet niets hebben van (goedkoop?) effectbejag. Op de laatste cd staan naast eigen stukken ook composities van trompettist Kenny Wheeler, gitarist Pat Metheny en Toots Thielemans.
Hesselink begeleidde grote muzikanten als Toots Thielemans, saxofonist Benny Golson, trompettist Randy Brecker en zangeres Deborah Brown. Een aardig comité van aanbeveling toch! Af en toe valt hij in in het Metropool Orkest. Het kwartet van Gerlo Hesselink zal vast in goede aarde vallen bij de jazzliefhebbers van Artishock.

Bezetting: Gerlo Hesselink - sax; Florieke de Geus - zang; Dirk Balthaus - piano; Johan Plomp - bas; Joost Kesselaar - drums.

Video “making of” Meant for You :

Album release tour foto promotie video. “The Return” :

Gerlo Hesselink Quartet + Florieke de Geus.

Het Gerlo Hesselink kwartet speelt verfijnde, eigentijdse jazz met lyrische trekken. Met deze formatie is in mei 2013 de debuut CD 'Garden of Stones' uitgekomen, die in de pers en bij de presentaties goed is ontvangen: “Een schitterende plaat. Een plaat waar goede smaak heersend is” (Ton Ouwehand, 12-5-2013, http://www.overuit.nl/jazzfestival )

Na een periode van rust is het kwartet vanaf september 2019 weer aan het optreden en met nieuwe composities naar een nieuw album aan het groeien. Dit album “Meant For You” is uiteindelijk opgenomen in juli 2022 en gereleased in september. Het is enthousiast ontvangen, en werd gepresenteerd in Rha en in de Tor in Enschede: " 'Meant for You' is een prachtige cd vol prachtige composities in prachtige uitvoeringen. Intens, indrukwekkend, oprecht, ontroerend en soms zelf humoristisch” ( Willem Habers, 11-10-2022, https://www.jazzpodiumdetor.nl/meant-for-you-kippenvel/ )

Bio's:

Florieke de Geus (zang)

Florieke studeerde in Rotterdam en Berlijn, en op dit moment in Parijs. Zij reflecteert de europese jazz sound, door haar composities, gedichten en arrangementen. Ze heeft gestudeerd bij geweldige musici als Izaline Calister, Ilja Reijngoud en Riccardo del Fra. Haar interesse gaat verder dan muziek, naar gebieden als trans-disciplinair, academisch onderzoek en het creëren van veilige gebieden. Dit resulteerde in projecten met academici, circus artiesten en theater producenten.Enkele plaatsen waar ze optrad : North Sea Jazz Festival, Amersfoort Jazz Festival, Bimhuis, BIRD Rotterdam.

Gerlo Hesselink (sax)

Gerlo is door zijn ruime bigband ervaring veel gevraagd invaller in diverse orkesten door heel Nederland, waaronder het metropole orkest. Naast saxofoon speelt hij ook fluit en klarinet. Ondertussen heeft hij vele internationaal bekende artiesten begeleid zoals Toots Thielemans, Benny Golson, Randy Brecker en Deborah Brown.

Daarnaast is hij in diverse kleine(re) bezettingen actief of actief geweest, o.a. met Peter Tiehuis, Hod O’ Brian en nu met zijn eigen kwartet. Ook is hij regelmatig in theaters te beluisteren geweest als invaller bij musicals en andere theater producties, zoals in ‘Songs from the Heart’ van Simone Kleinsma en ‘La Cage Aux Folles’. Gerlo is op dit moment vast lid van o.a. Get the Funk, de Dual City Concert Band, Millennium Jazz Orchestra, Jazzart Orchestra, de Ramblers en de Guus Tangelder Bigband.

Hoogtepunt van de cd is onder meer de indrukwekkende ballad 'Humble And Handy', waarin Hesselink beheerst en smaakvol soleert.

Dirk Balthaus (piano)

Pianist Dirk Balthaus, geboren en getogen in Oberhausen-Sterkrade (D), ontdekte zijn liefde voor de piano op de leeftijd van 6. Op de leeftijd van 15 ontdekte hij Jazz in Kuro's Jazzkeller, een club in zijn woonplaats. Daar hoorde hij pianist Peter Walter uit Essen, wiens spel en lessen een grote invloed hadden.

Van 1986-1991 studeerde hij jazzpiano aan het conservatorium in Hilversum. Zijn leraren waren Frans Elsen, Henk Elkerbout en Rob Madna. Verdere muzikale ontwikkeling volgde door optredens in jazzclubs, op festivals en in theaters.

Dirk woont in Amsterdam en is actief in diverse band projecten. Als lid van Joan Reinder's Millennium Jazz Orchestra speelde hij met vele jazzlegendes, zoals Benny Golson, Lee Konitz, The New York Voices en Ack van Rooyen.

Johan Plomp (bas)

Johan Plomp studeerde contrabas en compositie / arrangeren aan het Conservatorium in Hilversum (Nederland). Met Miguel Martinez is hij de oprichter van 'What's The Tonic - het Kwartet'.

Als bassist en componist is zijn naam te vinden op vele cd's met artiesten als Wim Overgaauw, Buddies in Soul (Cees Slinger), Loet van der Lee en Fleurine. Johan is de dirigent van het Rotterdams Jazz Orchestra en de Johan Plomp Small Big Band. Hij dirigeerde en arrangeerde voor ensembles als het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, het Amsterdam Saxophone Quartet, Tineke Postma en Amsterdam Sinfonietta en het Metropole Orkest. Johan geeft les aan het Conservatorium van Amsterdam.

Joost Kesselaar (drums)

Drummer Joost Kesselaar heeft opgetreden/opgenomen met een breed scala aan artiesten zoals Kenny Wheeler, Benny Nailey, Joe Lovano, Kenny Werner, Cedar Walton, Clazz Ensemble, Gerard Kleijn Group, Charlie Mariano, Markus Stockhausen etc. Hij werd begeleid door legendarische drummers zoals Idris Mohammed, Joe Chambers, Andrew Cyrille en Jeff Hamilton. Joost is ook verbonden aan de faculteit van het Utrechts Conservatorium. Hij is momenteel een van de meest gevraagde drummers in Nederland en daarbuiten.

----

Groepsfoto kwartet & Florieke high res: Taste Of Jazz en @arjanstamphotography;

Foto met Florie de Tor high res: Martin Josephs.