ZATERDAG 10 SEPTEMBER: FERDINAND POVEL KWARTET, aanvang 21.00 uur, entree €12,-/9,-.

Winnaar VPRO/Boy Edgar Prijs 2011.

Recensie:1109FerdinandPovel4tet

Feestelijke opening nieuwe seizoen Artishock
Voor Ferdinand Povel is het huis te klein

De laatste winnaar van de Boy Edgar Prijs, Ferdinand Povel, was op zaterdag 10 september de gedroomde 1109FerdinandPovelopening van het seizoen. In zijn kielzog bevonden zich drie topmuzikanten van wie gitarist Martijn van Iterson de show stal. Tenorsaxofonist Povel en gitarist Van Iterson bleken bijzonder goed op elkaar ingespeeld te zijn, getuige de verschillende unisono gespeelde beboplijntjes die stonden als een huis. Drummer Eric Ineke en bassist Marius Beets profileerden zich als prima begeleiders van de bekroonde Povel en misschien wel de grootste blikvanger: Van Iterson. Hij is net als Jesse van Ruller een leerling van Wim Overgauw en hij staat in de schaduw van Van Ruller (qua media-aandacht) die ooit de prestigieuze Thelonious Monk Prijs won. In Artishock trad Van Iterson in het volle licht. Zat hier een toekomstige winnaar van die Boy Edgar Prijs? Martijn van Iterson speelde bedachtzaam, ingetogen maar toch robuust, beschaafd maar toch een beetje vet. En wat een fraaie frasering heeft hij als hij zijn prachtige melodieuze lijnen speelt in de lagere regionen van zijn Gibson ES 125.We horen de invloed van leermeester Overgauw en voorganger Wes Montgomery als hij akkoorden aaneenrijgt en die afwisselt met subtiele melodielijnen. Povel noemt nog de naam van een andere gitaargrootheid: Jimmy Raney!Het publiek moest even wennen aan de muzikanten maar gaandeweg kreeg de muziek meer bijval van het enthousiaste publiek dat deels genoegen moest nemen met staanplaatsen, zo groot was de belangstelling. Het repertoire bevatte standards als “It could happen to you”, “I fall in love too easily”, “Parker 51” van Jimmy Raney en “Alone together”. Ceremoniemeester Cees Schrama verslikte zich bijna in zijn superlatieven, dit was het beste wat hij ooit ……. We hoorden heel veel klasse maar toch beduidend minder avontuur. Niets ontspoort, werkt op de lachspieren of gaat buiten de perken. Maar wat een prachtige muziek viel er binnen die perken te bewonderen! Fantastische muziek en een overweldigende publieke belangstelling, wat wil je nog meer? Niets meer, hoogstens wat anders, andere smaken, andere stijlen, muziek die bij een jong publiek in goede aarde valt, maar dat gaat wel goed komen in Artishock.

1109FerdinandPovel

De belangrijkste jazzprijs in Nederland op het terrein van de jazz en geïmproviseerde muziek, is toegekend aan tenorsaxofonist en docent Ferdinand Povel. Uit het juryrapport: ”Povel is een verfijnd stilist die een aansprekend breed geluid koppelt aan een vloeiende, melodieuze manier van soleren. Zijn improvisaties zijn helder gestructureerd en toegankelijk zonder dat ze daarbij aan avontuurlijkheid inboeten.”Ferdinand Povel ('47) behoort tot de beste jazzsaxofonisten van ons land. Povel is in zijn lange carrière een veelgevraagd instrumentalist (zowel op tenor- als op altsax) in orkesten en groepen en speelt met beroemde (inter)nationale artiesten als Dexter Gordon, Sarah Vaughan,  Philly Joe Jones, Kenny Clarke, Boy Edgar, John Engels, Cees Slinger en Piet Noordijk. Hij geeft les aan diverse conservatoria en is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam. Veel oud-leerlingen van hem, o.a. Toon Roos, Jasper Blom en Tineke Postma, hebben inmiddels zelf een succesvolle muziekcarrière opgebouwd. Povel is op meer dan honderd elpees/cd’s te horen, maar heeft onder eigen naam maar een paar albums uitgebracht.
 Op deze avond wordt hij begeleid door drie geweldige muzikanten die in de afgelopen jaren hun sporen al ruim hebben verdiend.Gitarist/componist Martijn van Iterson is één van de opvallendste gitaristen en componisten in de Nederlandse jazzscene. Met niemand minder dan Wim Overgaauw, de nestor van de Nederlandse jazzgitaar, als leermeester werd een stevig fundament gelegd voor de ontwikkeling van deze getalenteerde musicus. Bassist Marius Beets is een stille kracht: minder bekend bij het grote publiek,maar jazzmusici en -liefhebbers zijn al jaren overtuigd van ’s mans kwaliteiten. En die zijn niet gering. Beets speelt spatzuiver, strak, degelijk en is in elke situatie een betrouwbare kracht. Wie een beetje op de hoogte is van de Nederlandse jazz scène weet wie Eric Ineke, leider van zijn Eric Ineke JazzXpress, is. De lijst van (inter)nationale jazz coryfeeën waarmee deze drummer het podium heeft gedeeld is indrukwekkend, net als de lijst van opnames waaraan hij heeft meegewerkt.
Bezetting: Ferdinand Povel - tenor- en altsax; Martijn van Iterson - gitaar; Marius Beets - bas; Eric Ineke - drums.

FPK_LOGO-ZWART-XS

" href="http://vprojazzlive.radio6.nl/2011/05/13/ferdinand-povel-ontvangt-de-vproboy-edgarprijs-2011/" data-mce-href="http://vprojazzlive.radio6.nl/2011/05/13/ferdinand-povel-ontvangt-de-vproboy-edgarprijs-2011/">http://vprojazzlive.radio6.nl/2011/05/13/ferdinand-povel-ontvangt-de-vproboy-edgarprijs-2011/

" href="http://www.ferdinandpovel.com/" data-mce-href="http://www.ferdinandpovel.com/">www.ferdinandpovel.com