Jazz

 

1709LeoJanssenGroup fotoRonvEwijk


1709LeoJanssenfotoRvE1709LeoJGStormvogel1709LeoJGFrank1709LeoJGXander1709LeoLGGeorge1709LeoJGArno

(foto's Ron van Ewijk)

 

Recensie:

Leo Janssen Group
Subtiele en soms luidruchtige muziek

De Leo Janssen Group, zes man sterk, opende zowel op luidruchtige als op subtiele wijze het nieuwe seizoen van Artishock. De argeloze toehoorder kon in de waan verkeren een poptempeltje betreden te hebben in plaats van een vestzaktheater voor jazzliefhebbers. De band rockte er vaardig op los en toetsenist Stormvogel (nomen est omen in deze context) was helemaal in zijn element in de biotoop van de jazzrock. Er was een zweem van nostalgie naar het verleden van de jazzrock uit de jaren zeventig die in de muziek manifest leek te worden. Paradoxaal genoeg speelde de band ademende, meditatieve, atmosferische muziek die er desalniettemin zo nu en dan toe leidde dat de decibelmeter in de rode cijfers kwam. Alle composities waren van de hand van saxofonist Leo Janssen die zich in zijn lyrische spel een jazzmuzikant van het zuiverste water betoonde. Prachtige gedragen stukken zoals “Echoes of the heart” of “Song for Peter”(een ode aan gitarist Peter Tiehuis van het Metropole Orkest) bleven ingetogen in de sfeervolle eerste set, maar na de pauze werd het volumineuzer. His masters noise of his masters voice? Het meesterschap dook op in alle stukken, natuurlijk van de vaak bejubelde frontman Leo Janssen, maar evenzeer van de indrukwekkende gitarist Frank Burks en van de beide slagwerkers: drummer Arno van Nieuwenhuize en de subtiele percussionist George Pelupessy. Dat Janssen zich laat inspireren door saxofonist Michael Brecker was te horen. Dat hij houdt van Bartok en Richard Strauss maar ook van rockicoon Frank Zappa hoefde niet te verwonderen. Het publiek klapte net zo lang na het slotakkoord totdat de begeerde toegift kwam. Dit goede begin was meer dan het halve werk! Volgende week zijn Leo janssen en Stormvogel opnieuw te bewonderen op hetzelfde podium als zij een eerbetoon brengen aan saxofonist John Coltrane.

Michiel van Ree

--------------------------

 

Zaterdag 16 september: Leo Janssen Group, aanvang 21.00 uur, entree € 12,-/9,-.

Avontuurlijk

Leo Janssen zou de meest onderschatte saxofonist van Nederland zijn. Dat riekt naar verguizing. Hij is afkomstig uit het alom gelauwerde Metropole Orkest, in Nederland min of meer wegbezuinigd, in De Verenigde Staten beschouwd als de absolute top!
Leo werkte samen met muzikanten als pianist Herbie Hancock, toetsenist Joe Zawinul van het legendarische Weather Report en gitarist Pat Metheny. Zo! Ook de muzikanten van de Amerikaanse fusion-sensatie Snarky Puppy doen graag en gretig een beroep op Leo Janssen. Dat is een goed teken. Janssen is onder anderen opgeleid door saxofonist Ferdinand Povel en hij zoekt zijn inspiratie bij wie anders dan John Coltrane en Michael Brecker.
Janssen is bepaald niet eenkennig want hij houdt evenzeer van Bartok en Richard Strauss als van gitaar- en rockicoon Frank Zappa. Uitgaan van de standaard en het intrappen van open deuren hoeven we van Janssen niet te verwachten. Des te beter! In Nederland werkte hij samen met onder anderen gitarist Peter Tiehuis en pianist Stormvogel.
Stormvogel en Janssen delen een fascinatie voor de zogenaamde “Fjordenjazz” van het label ECM. Muziek maken op een kruispunt van stijlen als jazz, rock en wereldmuziek kenmerkt de muzikale identiteit van Janssen. Leo Janssen komt naar Artishock met onder anderen pianist Stormvogel en drummer Arno van Nieuwenhuize. De slagwerker kennen we ook van het Metropole Orkest.

Atmosferische fjordenjazz lijkt onontkomelijk op 16 september in Artishock en wie van een spannende cocktail van stijlen houdt, mag niet ontbreken bij dit openingsconcert van het nieuwe seizoen.

Bezetting
: Leo Janssen - tenor & sopraansaxofoon; Frank Burks - gitaar; Stormvogel - piano, synthesizers; Arno van Nieuwenhuize - drums; Xander Buvelot - basgitaar; George Pelupessy - percussie.



www.leojanssen.com

 

FPK LOGO ZWART XS