Archief

Zondag 29 november, aanvang 15.00 uur

Ensemble Chanterelle (klacecimbel, viola da gamba, viool, blokfluit en zang)

Entree € 12,00; leden € 9,00

Reserveren kan onder menukeuze 'Klassiek'

 Artishock Klassiek verrast u op 29 november opnieuw met een bijzonder concert, uitgevoerd door het Ensemble Chanterelle. Dit ensemble bestaat uit een vijftal klassiek geschoolde musici die niet alleen hun sporen hebben verdiend in de klassieke concertwereld maar daarin nog steeds met groot enthousiasme actief zijn en regelmatig optreden.

Het Ensemble Chanterelle heeft een gevarieerd programma samengesteld waarin zowel het ensemble als geheel als de individuele musici optimaal kunnen excelleren.

Er zullen werken uit de Renaissance en Barok (17e en 18e eeuw) worden uitgevoerd van de componisten Rosier, Cavalli, Frescobaldi, Monteverdi, Bach en Anders.

Na het succes van de eerste twee concerten verwachten we weer een grote opkomst!!! 

2015 02 artishock klassiek

Het Ensemble Chanterelle bestaat uit de volgende musici:

Ingrid Wage, sopraan

Al tijdens haar studie Klassieke Talen ontdekte Ingrid Wage het zingen (USKO, Studentencantorij, Utrechts Barok Consort, Huelgas Ensemble). Na enkele jaren in het onderwijs koos ze definitief voor de muziek en haalde ze het Staatsexamen Solozang. Anno 2015 heeft ze een bloeiende praktijk als zangdocente. Daarnaast zingt ze als soliste in  werken van onder anderen Bach, Grieg, Britten en Mendelssohn. Ze zingt ook regelmatig in de Vesperdiensten van de Domkerk in Utrecht.

Bovendien zingt Ingrid graag volks- en wereldmuziek: Scandinavisch, Frans en Jiddisch repertoire, alsmede liederen van Theodorakis. Voor dit komend jaar staat o.a. Schütz’ Musikalische Exequien en Bachs Hohe Messe op het programma.

Meer informatie op www.ingridwage.nl

Enny de Winter, blokfluit

Enny studeerde blokfluit aan het Utrechts Conservatorium. Als blokfluitiste speelde ze in diverse ensembles, o.a. het sextet Sesquialtera. Momenteel fluit zij o.a. in “Sound of 4”, een uniek familie ensemble, met een bijzondere combinatie van instrumenten orgel/piano, zang, marimba, slagwerk.

Haar passie ligt, naast het geven van concerten, in het ontwikkelen van een persoonlijk en vrij blokfluitspel, waarbij improvisatie een grote rol speelt.

In muziekpraktijk “De Toverfluit” geeft zij blokfluitlessen en muziekworkshops aan kinderen en volwassenen.

Daarnaast is zij als stembevrijder verbonden aan  ’t Zingend Hart, stembevrijding.

Nico Brandon, viool

Nico Brandon studeerde viool aan het Amsterdams Conservatorium tot 1970, bij Jaap Schröder. Vervolgens trad hij in dienst bij het Omroeporkest en vanaf 1978 tot 2004 speelde hij eerste viool in het Radio Kamerorkest, waarmee hij verscheidene keren soleerde. Daar werkte hij zeer regelmatig met de dirigenten Frans Brüggen, Ton Koopman, Philip Herreweghe en Jos van Immerseel.

Nico volgde verscheidene barokcursussen en bespeelt zowel de barok- als de moderne viool.

Ruim 15 jaar is Nico artistiek leider van het Purcell Kamerorkest. Hij heeft er vele concerten mee gegeven, vaak met grote solisten. Daarnaast verrichtte hij zeer intensief onderzoek naar de triosonates van Nederlandse componisten uit de periode 1640-1770. Dat leidde tot de oprichting van het Boumeester Consort, waarmee hij als 1e violist alle teruggevonden werken uitvoerde voor radio en TV.

Nico is ook bekend als componist. Een aantal van zijn werken is inmiddels uitgegeven in Nederland en de VS. Daaronder bevindt zich de Brusa Bezistan, gecomponeerd voor het Purcell Kamerorkest. Het Radio Kamerorkest voerde dit werk een aantal jaren geleden uit, versterkt met 70 amateurmusici uit heel Nederland.

Jan Kaldeway, viola da gamba

Jan Kaldeway studeerde viola da gamba aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols en volgde lessen bij Mieneke van der Velden en Paolo Pandolfo. Hij wordt als gambist regelmatig voor projecten gevraagd, maakt deel uit van het gemengde consort Chanterelle en heeft een lespraktijk in Houten. Hij  bespeelt een kopie van een 18e-eeuwse basse de viole à sept cordes, gebouwd door de Italiaanse bouwer Marco Ternovec, met een Franse gambastok van Pieter Affourtit. Naast zijn muziekpraktijk werkt hij als associate lector aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede.

Martine Visser, klavecimbel

Martine Visser studeerde clavecimbel aan het Utrechts Conservatorium bij Leni van der Lee. Na haar eindexamen zette ze haar studie voort bij Ton Koopman en later bij Glen Wilson.

In 1979 werd zij benoemd als docente aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek en na de fusie aan de Faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, tot 2005. Naast het verzorgen van clavecimbellessen gaf zij ook les in continuospel en methodiek van het hoofdvak. Zij heeft ook veel studenten van de afdeling Historische Instrumenten gecoacht als co-repetitor.

Van 1999 tot 2008 was zij tevens verbonden aan de Zeister Muziekschool.

In de loop der jaren heeft zij met vele ensembles, koren en orkesten opgetreden.

Momenteel geeft zij nog les aan privé-leerlingen en treedt zij regelmatig op.