Jazz

Salon-avond “Dichters, denkers en beeldende kunst”

Nachtfilm “No time to die"

Workshop “Bijzonder model tekenen”

Concert "Jong Jazz talent"

Tegenlicht "Opvallende Tegenlicht fragmenten"

Artishock 55 jaar 2022

Boekpresentatie “Verdwenen Vergezichten”

Concert "Mindfunk: Soul-, funk- en discoband"

Kinder Film "Knor” & "Theaterworkshop voor ouders"

Concert "Zang uit eigen huis"

Theater-jazz productie “Django a Paris”

Tot slot tenorsaxofonist Semmy Prinsen & friends

Zaterdag 16 juni: Jazzconcert Hermine Deurloo, aanvang 21.00 uur, entree € 12,- / 9,-.

1806Hermine6368

 

1806HermineBand63701806HermineD.RembrandtJorg63961806HermineDVinsent63841806Hermine63901806HermineD.Rembrandt06601806HermineJorg63891806HermineBand63741806HermineD.RembrandtJorg06541806HermineJorgVinsent63791806HermineDRembrandt06531806HermineRembrandtJorg6388

(foto's Ot en Els Jonkers)

 

Recensie:

Schitterende apotheose Hermine Deurloo
Cellist Jörg Brinkmann blinkt uit

De uitverkorenen die aanwezig waren bij het concert van mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo op 16 juni in Artishock waren getuige van misschien wel het beste concert van dit seizoen. Met stip op één? Ja! Al haar begeleiders maakten een onvergetelijke indruk.
Zonder de anderen tekort te doen, kan gezegd worden dat Jörg Brinkmann (Jurk?) zich profileerde als een verbluffend veelzijdige en begiftigde muzikant. Als cellist nam hij achteloos de honneurs waar van de ontbrekende bassist en hoe! Plukken als bassist en strijken als cellist! Meestercellist Ernst Reijseger heeft er een geduchte concurrent bij. Soms legde Brinkmann de cello als een gitaar op schoot. Dat kennen we van Reijseger! Maar ook de pianist Rembrandt Frerichs en de subtiele slagwerker Vinsent Planjer staken in topvorm. Dit uitzonderlijk begaafde gezelschap speelde veel stukken van de in 2015 uitgekomen cd “Living Here”. Veel prachtige stukken van Frerichs en Deurloo maar ook het onbedaarlijk swingende “Zombi Zua” van pianist Misha Mengelberg die de leraar contrapunt van Deurloo was. In de composities “Achiltibuie” en “Zamurka” (mazurka?) was het stempel dat saxofonist Willem Breuker stilletjes op deze muziek drukte duidelijk te horen. Deurloo speelde een tijd in het Willem Breuker Kollektief. De muziek klonk speels, hectisch, swingend en baldadig. Zo mogen we het graag horen. En dan de meer dan fijnzinnige keuze voor stukken van anderen. Een prachtig stuk van Jobim, “Ne me quitte pas” van Brel en dan ook nog het fantastische “Always Forever” van gitarist Pat Metheny.
Het kon niet op! Een staande ovatie was het deel der muzikale acrobaten en het publiek kreeg in gelijke munt terugbetaald met een melancholisch slotakkoord. Het concert van Deurloo, Frerichs, Brinkmann en Planjer was een apotheose! Puur muzikaal genot. Bis, bis, bis!!!

Michiel van Ree

-------------------

 

Een mix van sterke melodieën en spannende improvisaties met Deurloo op chromatische mondharmonica.

1806HermineDeurloo

Artishock heeft het lekkerste voor het laatst bewaard. Wat dan? Muziek voor onverzadigbare fijnproevers die hun neus ophalen voor de gestampte pot. De klanken van het ensemble van mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo moet je walsen in je oorschelp zoals goede wijn in een bolvormig glas.
Hermine Deurloo studeerde saxofoon aan het conservatorium van Amsterdam maar heeft de saxofoon verloochend om zich aan de chromatische mondharmonica te wijden. Was Toots Thielemans niet ongewild vervreemd geraakt van zijn gitaar waardoor hij op het lumineuze idee kwam om de mondharmonica ter hand te nemen? Deurloo is autodidact op de chromatische mondharmonica en datzelfde zal voor Toots gegolden hebben. Hermine Deurloo trad op met het Metropole Orkest en speelde onder anderen met stergitarist Jesse van Ruller en de Amerikaanse zanger Al Jarreau. Vrij onlangs trad ze op met pianist Mike Boddé in het televisieprogramma Podium Witteman. In 2014 maakte Deurloo het album “Welling” met Zapp4, een fenomenaal strijkkwartet met onder anderen violist Oene van Geel. Vrije Geluiden repte van elf grootse composities op één cd.
Luister naar de opname van “Goodbye” van Zapp4 met Hermine Deurloo in het Bimhuis in 2015 en wees ervan verzekerd dat je je kippenvel niet meer kwijtraakt. Dan valt ook op hoe goed de strijkers en die mondharmonica samengaan in een gelukkig muzikaal huwelijk. Niet voor niets zal Deurloo hebben gekozen voor cellist Jörg Brinkmann die zichzelf in de kijker speelde bij de uitreiking van de Boy Edgar Prijs aan Martin Fondse in december 2017. Maar ook over de keuze van pianist Rembrandt Frerichs is goed nagedacht. Jazzpianist Frerichs is verslingerd geraakt aan de fortepiano. Hij bezit een kopie van de piano die Mozart tot zijn dood in 1791 bespeelde. Maar hij is ook verwikkeld in een zoektocht naar mengvormen van westerse (jazz) en oosterse en oriëntaalse klankkleuren. Hij speelde samen met Iraanse muzikanten als Kayhan Kalhor. Je vindt hem zo bij Tiny Desk Concerts. Frerichs is geen eenkennig muzikant en heeft een lyrische stijl. Brinkmann, Deurloo en Frerichs lijken muzikale bloedbroeders. Op het laatste album van Deurloo, “Living Here”, is Jim Black de slagwerker. Bij Artishock zal Vinsent Planjer die rol vervullen.
Wat een ongebruikelijke bezetting! En wat een prachtige muziek die resoneert als een muzikale mantra in een welluidend gewelf. Good vibrations! Kunst dient te raken, te ontroeren, te ontwapenen en dat doet de muziek van dit uitzonderlijke gezelschap. De onsterfelijke Toots is dood. Leve Hermine Deurloo!

Bezetting: Hermine Deurloo - chromatische mondharmonica; Rembrandt Frerichs - piano; Jörg Brinkmann - cello; Vinsent Planjer - drums.

Jazzheld

 

logo jazzhelden live

FPK LOGO ZWART XS